Over mij

Mijn foto
Een goedgevulde boekenkast, de geur van oude boeken... uitnodigend, vol met - mogelijks interessante - wetenswaardigheden. Mijn interesses gaan vooral naar natuurgeneeskunde, meer bepaald homeopathie, craniosacraal therapie en voetreflexologie maar ook naar fotografie, computer en alles wat er in en om een mens heen plaatsvindt.

woensdag 2 maart 2011

Homeopathie?

Vele jaren geleden werd voor het eerst mijn interesse gewekt voor homeopathie.
Ik begon me erin te verdiepen en al gauw werd het een passie.
Ondertussen ben ik (en velen met mij) ervan overtuigd dat homeopathie de geneeswijze van de toekomst is.  Eigenaardig genoeg krijgt ze niet de waardering die ze verdient.  Hoe komt dat? Gezien de mogelijkheden van deze methode moet het gebrek aan waardering te maken hebben met een gebrek aan kennis of ervaring.  Het valt immers op dat mensen die eenmaal kiezen voor homeopathie zeer dikwijls hun hele leven lang trouw blijven aan deze vorm van geneeskunde.
Het is natuurlijk niet evident om in onze moderne maatschappij met al zijn technische hoogstandjes op medisch gebied, zelf bewust een keuze te maken voor een totaal andere benaderingswijze van ziekte en gezondheid.
Tegelijkertijd wordt er niet echt promotie gemaakt voor niet-reguliere geneeswijzen; om niet altijd even duidelijke redenen worden ze geweerd uit de maatschappij.
Sommigen beweren – onterecht overigens – dat er een gebrek is aan positieve studies over homeopathie, anderen vermoeden dat de grote financiële belangen van de farmaceutische industrie een belangrijke rol spelen…
Hoe dan ook, ieder mens heeft het recht en de mogelijkheid om zelf keuzes te maken omtrent zijn levenswijze en dus ook omtrent de manier waarop hij met ziekte of gezondheid wil omgaan.  Het is dan uiteraard een basisvereiste dat je als patiënt weet welke mogelijkheden er zijn.
Vanuit mijn overtuiging dat homeopathie de juiste weg is naar een zachte, snelle en duurzame genezing, wil ik graag iedereen proberen duidelijk te maken wat homeopathie in feite is, hoe een homeopaat tewerk gaat en hoe belangrijk jou bijdrage als patiënt is in het welslagen van de behandeling.
Op die manier hoop ik dat steeds meer mensen bewust kiezen voor homeopathie zodat meer gezonde mensen zullen bijdragen tot een gezondere maatschappij.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja, ik ben het volledig met U eens dat Homeopathie en andere natuurgeneeswijze ondergewaardeerd worden.Het is allemaal voorzien in de natuur en vroeger veel gebruikt.De chemische geneesmiddelen met hun vele bijwerkingen doen dikwijls meer slecht dan goed, maar er veel geld meegemoeid.
Zal uw blog geregeld raadplegen.

SuSanna zei

Hoi Marc,

Je blog ziet er goed uit!
Als collega ben ik het helemaal met je eens. Homeopathie is een van de geneeswijze van de toekomst. Gelukkig merk ik dat steeds meer mensen gaan kiezen voor homeopathie. Mensen worden het moe om volgestopt te worden met pillen terwijl ze zich er niet beter van gaan voelen.

Groeten,
SuSanna