Over mij

Mijn foto
Een goedgevulde boekenkast, de geur van oude boeken... uitnodigend, vol met - mogelijks interessante - wetenswaardigheden. Mijn interesses gaan vooral naar natuurgeneeskunde, meer bepaald homeopathie, craniosacraal therapie en voetreflexologie maar ook naar fotografie, computer en alles wat er in en om een mens heen plaatsvindt.

donderdag 28 maart 2013

Nog een reactie op de artikelenreeks...


UNDERCOVER NAAR DE WONDERDOKTER
JOEL DE CEULAER (Jdec) IN DE STANDAARD > 14 – 15 – 16 – 18 MAART 2013



1.
Jdec heeft zijn ‘onderzoek’ undercover uitgevoerd. Het is zo dat Jdec onder een pseudoniem, met een scan van ‘zijn’ hersentumor maar in feite die van een ander (hem bezorgd door een bevriend oncoloog – kán dat zomaar?) en met een hoop valse en dus misleidende informatie over hemzelf, ‘hulp’ is gaan zoeken. Zo heb ik trouwens zelf ook een mail gekregen, waarin de man hengelt naar adressen van dokters die zouden werken in de lijn van de NGG, onder het andermaal fictieve voorwendsel dat zijn vrouw borstkanker had.

Vermits het gaat om de theorie van Dr. Hamer zou je denken dat de artikels zich  toeleggen op de inhoud van diens bevindingen. Maar nee, tot mijn grote verbazing is er m.b.t. de NGG van meet af aan sprake van een sektarische praktijk. En vervolgens krijgen we het relaas van een pak undercover-consulten. Bepaald niet fraai. Ik weet echt niet wat ik hiervan moet geloven. Tegelijk besef ik hoe makkelijk je wat dan ook belachelijk kan maken of ronduit fout voorstellen door het uit zijn context te rukken (daarin verschillen krant en ‘boekskes’ weinig). Van de 2 dokters waarover hier sprake kan ik alvast zeggen dat ik hen ken als mensen die vanuit een grote integriteit begaan zijn met patiënten en met mensen die zoekend zijn om zelf verantwoordelijkheid te dragen voor hun gezondheid.

2.
Het werk van Dr. Hamer (en de verdere ontwikkeling daarvan door diverse mensen o.a. Dr. Claude Sabbah) verengen tot :  ‘kanker wordt veroorzaakt door een emotioneel conflict, daar moet je niets aan doen, de kanker verdwijnt vanzelf’ – getuigt van een verregaand simplisme dat weinig of niets meer met de werkelijke inhoud te maken heeft. Dr. Hamer is dan misschien iemand die de controverse zelf uitlokt (zoals wel meer mensen doen die door hun ontdekking helemaal alleen tegen de  heersende stroom moeten ingaan), maar hier wordt duidelijk het kind met het badwater weg gegooid.

Tussen eind 2005 en eind 2007 volgde ik intensief lezingen en workshops bij Dr. Eduard Van den Bogaert (alles samen voor ruim 100 uren). Ik las intussen ook over de materie (o.a. boeken van Dr. Robert Guinée, Jean-Jaques Crèvecoeur, Roger Fiametti en Christian Flèche) en ben tot op heden nog steeds bezig met een verder doorgronden daarvan. Ik weet intussen dat het een complexe materie is en het is zeker een verdienste van Dr. EvdB om de vele verbanden die inzicht kunnen geven in het waarom van ziekte, bloot te leggen.

In al die jaren heb ik nooit enige uitspraak gehoord waarbij de reguliere geneeskunde aan de kant werd geschoven als waardeloos. Waaraan de benadering van Dr. Hamer het etiket sektarisch’ verdient, is me helemaal een raadsel. Ze kan daarentegen een enorme aanvulling en verrijking betekenen, onder meer bij de ziekte kanker die – laten we eerlijk zijn – binnen de reguliere geneeskunde eveneens vele doden telt.


3
Er is duidelijk een link tussen Jdec en SCEPP. Ik ken de beweging SCEPP (een sekte? grapje) van de rabiate wijze waarmee ze via de media de homeopathie wil onderuit halen, telkens wanneer zich daar een gelegenheid toe aandient. Daarin treedt hetzelfde simplisme naar voren: ‘hoe kan homeopathie helpen als het gaat om een stof(je) in water dat ontelbare keren verdund wordt?’. Tja, hoe stom kunnen mensen zijn. Ik ben zelf al zowat 30 jaar gebruiker van de unitaire homeopathie. Je hoeft er niet in te geloven. Toen ik destijds als volleerd scepticus - want geen dokter had me al kunnen helpen met de helse hoofdpijn - de eerste keer een homeopathisch middel kreeg, ben ik zo ziek geworden als nooit tevoren en als nooit meer nadien (of toch wel, nog enkele keren in een soortgelijke situatie). Later bleek het middel voor mij op dat moment wel het juiste, maar… in een voor mij veel te hoge verdunning (!). Gebakken lucht? Er ging een wereld open. Maar het blijft me verbazen hoe potdicht de wereld van SKEPP op dit vlak nu al jaren zit.

4.
Het is pijnlijk om zien hoe iemand, omdát hij journalist is, meteen het platform van de geloofwaardigheid krijgt. In de uitzending van Reyers Laat (13/03/2013) neemt Lieven van Gils onmiddellijk voor waar aan wat Jdec in hooguit een paar zinnen te zeggen heeft. En in een mum van tijd klinkt het dat ‘algemeen wordt aangenomen dat de praktijk van de NGG zeer gevaarlijk is’.

Hoe komt het dat de weerstand tegen alles wat ‘anders’ is dan het gangbare geloof (jawel!), zo bijzonder groot is? Hoe komt het dat mensen ineens volkomen kritiekloos worden wanneer het gaat om de zogenaamde bescherming van hen die kanker hebben? Hoe komt het dat zoveel mensen – en steeds meer – een beroep doen op niet-conventionele praktijken?

5.
Nog even en het scenario van de heksenvervolgingen uit de 16de-17de eeuw herhaalt zich. Een belangrijk instrument daarbij was de Malleus Maleficarum, een kerkelijk geschrift dat bepaalde waar de demon zich thuis hield: bij mannen en in veel grotere  mate vrouwen die beschikten over een kennis van kruiden en van geneeswijzen die getuigden van een diepere samenhang tussen al het levende. De angst voor wat niet onmiddellijk meetbaar, bewijsbaar en neer te leggen in grafieken, is blijkbaar nog altijd heel groot. Hét argument om de complementaire gezondheidzorg te bekampen is: de vele slachtoffers die ze al gemaakt heeft. Hoezo?? Natuurlijk bestaan er gevaarlijke praktijken - zowel in de complementaire als in de reguliere gezondheidszorg! En natuurlijk dient daar tegen opgetreden. Maar wat hiér gebeurt verraadt blindheid voor wat tot de gevestigde instituties behoort en emotionele afwijzing van al wat ‘anders’ is: de twee ingrediënten die aan de basis lagen van de heksenverbrandingen. En we kunnen ons afvragen: wiens belang dient dit? Meer en meer leren mensen zelf verantwoordelijkheid op te nemen voor eigen leven en welzijn. Dat houdt in dat mensen vrij zijn om de voor hen meest adequate weg naar herstel te volgen. Mág dat even?


Marijke Baken

Geen opmerkingen: